4 lipca 2022
Wydarzenia

Włoska noc operowa Madame Butterfly

Post Image

„MADAMA BUTTERFLY” G. Pucciniego
Sobota 9 lipca 2022r. godz. 20.00
Rynek Wielki w Zamościu

Wystąpią:

  • Dorota Wójcik
  • Leszek Skrla
  • Dawid Kwieciński
  • Paweł Skałuba
  • Katarzyna Nowosad

„MADAMA BUTTERFLY” G. Pucciniego
Sobota 9 lipca 2022r. godz. 20.00
Rynek Wielki w Zamościu

Wystąpią:

  • Dorota Wójcik
  • Leszek Skrla
  • Dawid Kwieciński
  • Paweł Skałuba
  • Katarzyna Nowosad

Orkiestra Symfoniczna im. K. Namysłowskiego w Zamościu pod batutą Tadeusza Wicherka.

Orkiestra Symfoniczna im. K. Namysłowskiego w Zamościu pod batutą Tadeusza Wicherka.

Koncerty są współfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Z dumą informujemy, że w tym roku festiwal został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Zamość.


O czym opowiada opera „Madame Butterfly”?
Opera „Madame Butterfly”, choć powstała ponad 100 lat temu, do dziś – gdy jest wystawiana – wypełnia sale na całym świecie. Jedno z najsłynniejszych dzieł Giacoma Pucciniego. Jest to uniwersalna opowieść o miłości, wojnie i przepaści, jaka dzieli kulturę wschodu i zachodu.

O czym opowiada słynna opera?
W porcie w Nagasaki, na przełomie XIX i XX wieku, cumuje okręt marynarki Stanów Zjednoczonych „Abraham Lincoln”. Młody oficer – Benjamin Franklin Pinkerton, beztroski mężczyzna, zauroczony kulturą orientu, jakie oferuje XIX wieczna Japonia, żądny rozrywki nawiązuje romans z piętnastoletnią gejszą Cio-cio-san (niekiedy Cho-cho-san), zwaną po angielsku Butterfly, po japońsku chōchō, co oznacza motyl.

Nie zastanawiając się długo – Pinkerton postanawia z pomocą Goro zaaranżować, w wynajętym domku na wzgórzu, pozorny ślub „na 999 lat”, według japońskiego zwyczaju, który traktuje jako kolejną egzotyczną rozrywkę. Ignoruje ostrzeżenia amerykańskiego konsula Sharplessa przed lekceważeniem powagi tradycji i uczuć młodej Japonki, która sprawę traktuje niezwykle poważnie.
Młoda narzeczona, nie zważając na ostracyzm rodziny przygotowując się do ślubu z Amerykaninem, przyjmuje w misji chrzest. Jej wuj Bonzo, który odkrył tę zdradę japońskiej tradycji, przybywa na miejsce ceremonii i wyklina wiarołomną. Burzy to przebieg ceremonii. Zaproszeni goście opuszczają nowożeńców. Młodzi mimo to spędzają upojną noc.

Po krótkim czasie Pinkerton wyrusza z powrotem do Ameryki, obiecuje swej japońskiej żonie rychły powrót. Pod nieobecność męża rodzi się ich syn, a Cio-cio-san czeka z nadzieją, na męża, przez trzy lata w nadziei na dotrzymanie obietnicy. Cierpi coraz większy niedostatek. Suzuki i Sharpless próbują uświadomić dziewczynie jej położenie. Sharpless radzi jej przyjąć awanse bogatego księcia Yamadori. Cio-cio-san nie wierzy słowom konsula. Oznajmia mu, że istnieje dodatkowa więź łącząca ją z Pinkertonem, jaką jest ich syn. Gdy statek „Abraham Lincoln” znowu zawija do Nagasaki. Madame Pinkerton, jak sama siebie nazywa, z radością szykuje dom na przybycie męża, przystraja go kwiatami. Oczekiwanie przedłuża się i znużona dziewczyna zasypia. Pinkerton pojawia się w końcu z Sharplessem i młodą Amerykanką, „prawdziwą żoną” co budzi uzasadniony niepokój Suzuki. Butterfly uświadamia sobie upokorzenie i obłudę, uświadamia sobie prawdę. Sięga ona po ojcowski sztylet z inskrypcją Niech z honorem umiera ten, komu los nie pozwolił żyć z honorem. Przed jej śmiercią do izby wbiega dziecko, zupełnie nieświadome, że może tylko pożegnać się z matką. Pinkerton, który po chwili wpada do pokoju z jej imieniem na ustach, jest już tylko świadkiem ostatniego tchnienia kobiety, która dla niego poświęciła życie. Odbiera jej milczącą zgodę na zabranie ich synka do Ameryki.

Premiera pierwszej wersji opery miała miejsce 17 lutego 1904 roku w mediolańskiej La Scali. Madame Butterfly składała się wówcza z dwóch aktów i została bardzo chłodno przyjęta. Puccini wprowadził w utworze szereg istotnych zmian, takie jak na przykład podział nieproporcjonalnie długiego aktu na dwa krótsze. W tej wersji, cztery miesiące później, wystawiono Madame Butterfly ponownie w Brescii. Za jedną z przyczyn niepowodzenia prapremiery uznawano nietrafną obsadę, do partii Cio-Cio-San zaangażowano specjalnie w tym celu sprowadzoną Salomeę Kruszelnicką. Tym razem dzieło odniosło olbrzymi sukces, przenosząc się na deski Metropolitan Opera w 1907 roku. W La Scali wystawiono Madame Butterfly ponownie dopiero po śmierci Pucciniego, ponieważ – dotknięty niepowodzeniem prawykonania – za życia nie wyrażał zgody, aby tam ją wystawiano.

Obecnie we Włoszech wystawia się najczęściej wersję dwuaktową, w Stanach Zjednoczonych bardziej popularna jest wersja trzyaktowa.

Pierwowzorem postaci Cio-cio-san była Japonka Tsuru, żona szkockiego kupca z Nagasaki Thomasa Blake’a Glovera, chociaż życie Tsuru nie było tak tragiczne jak w wersji operowej; mąż jej nigdy nie porzucił i miała z nim dwoje dzieci [1] .

2 lipca 2022 r., na Rynku Wielki w Zamościu, przy udziale Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu odbędzie się niezwykły spektakl operowy Madame Buttefly.

Serdecznie wszystkich zapraszamy.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Z dumą informujemy, że w tym roku festiwal został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Zamość.

ical Google outlook Wydarzenia
Skip to content