2 października 2022
Wydarzenia

Zamojskie Dni Muzyki-Katarzyna Zdybel

Jedna z najbardziej utytułowanych fagocistek młodego pokolenia. Laureatka wielu prestiżowych konkursów, m.in. w Moskwie, Bostonie, Oxfordzie (USA), Pesaro, Chieri. Występuje z wieloma renomowanymi zespołami przyczyniając się do popularyzacji fagotu jako instrumentu solowego. Swoją grą inspiruje współczesnych kompozytorów do pisania specjalnie dla niej nowych utworów. Prowadzi szeroką działalność pedagogiczną, od 2014 roku wykłada w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Naukę gry na instrumencie rozpoczęła w 1998 roku w zamojskiej Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia pod kierownictwem Jerzego Lisaka. W latach 2002-2007, pod kierunkiem prof. Zbigniewa Płużka, studiowała w Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w Warszawie, a w 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe (Solistenklasse) w Hochschule für Musik w Stuttgarcie w klasie prof. Marca Engelhardta. Naukę kontynuowała w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Czesława Klonowskiego uzyskując doktorat w 2015 roku, a w 2019 roku uzyskała stopień doktor habilitowanej.

Artystka jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów. W 2012 roku zdobyła trzy ważne nagrody: w lipcu I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie IDRS Ferdinand Gillet-Hugo Fox w Oxfordzie w stanie Ohio (USA), a we wrześniu II nagrodę oraz nagrodę specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Dwa lata wcześniej triumfowała we Włoszech, zdobywając główne nagrody – najpierw w Międzynarodowym Konkursie Fagotowym im. Gioacchina Rossiniego w Pesaro, a potem podczas Międzynarodowego Konkursu Młodych Wykonawców w Chieri. W 2009 roku została laureatką II nagrody (I nie przyznano) oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworu konkursowego w Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych i Perkusyjnych w Moskwie. W 2016 roku artystka otrzymała główną nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych im. Matthew Ruggiero w Bostonie. W 2019 roku artystka została finalistką konkursu Kaleidoscope w Los Angeles.

Koncertuje jako solistka i kameralistka. Jako solistka wystąpiła z towarzyszeniem wielu znakomitych zespołów: Stuttgarter Kammerorchester, Orchestra Filarmonica di Torino, Orchestra Filarmonica Marchigiana, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonia Varsovia, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Orkiestra Symfoniczna Konserwatorium Moskiewskiego, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej. Jako muzyk orkiestrowy koncertowała z wieloma renomowanymi orkiestrami tj. Orchestre Chambre de Lausanne (Szwajcaria), Royal Danish Orchestra, Orkiestra Symfoniczna w Göteborgu (Szwecja), Opera w Göteborgu, Orkiestra Symfoniczna w Malmö (Szwecja), Orkiestra Symfoniczna w Kristiansand (Norwegia). Od 2007 roku jest solistką NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Katarzyna Zdybel-Nam prowadzi szeroką działalność pedagogiczną. Od 2014 roku wykłada w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2018 roku objęła klasę fagotu na Kursach Interpretacji w Zakresie Gry na Instrumentach Dętych w Dusznikach-Zdroju. Do tej pory przeprowadziła kursy mistrzowskie oraz konsultacje w wielu szkołach oraz akademiach muzycznych w całej Polsce. W 2017 roku jako gość specjalny została zaproszona do poprowadzenia kursu oraz wykonania recitalu w ramach Dnia Instrumentów Podwójnostroikowych w Bostonie. Była także zapraszana do prowadzenia kursów mistrzowskich w amerykańskich uczelniach tj. Berklee, Boston University, New England Conservatory.

W 2014 roku ukazała się jej pierwsza płyta Portrait (CD Accord) oraz płyta Poezja dźwięków (TV Zamość). W 2019 roku wspólnie z pianistką Katarzyną Kluczewską wydała płytę Romantic works (Orphee Classics).

Katarzyna Zdybel-Nam jako koncertująca solistka przyczynia się do popularyzacji fagotu jako instrumentu solowego, a co za tym idzie – do powstawania nowych utworów na fagot. Swoje dzieła na fagot dedykują jej współcześni kompozytorzy – m.in. Paweł Mykietyn, Dariusz Przybylski, Marcin Markowicz, Gerard Drozd, Łukasz Woś czy Piotr Radko.

Katarzyna Zdybel-Nam jest pomysłodawczynią stworzenia katalogu utworów fagotowych napiasanych przez kompozytorów polskich XX wieku: Nieodkryty potencjał największego indywidualisty w orkiestrze, czyli rzecz o polskiej twórczości na fagot w XX wieku. Kierunki, style oraz problemy wykonawcze: szkic muzykologiczny. Przedsięwzięcie to zostało zrealizowane wspólnie z dr Ramoną Słobodzian w ramach programu Białe Plamy – Muzyka i Taniec Instytutu Muzyki i Tańca.

W koncercie wezmą udział:

  • Emi Ueno – Stopa – skrzypce

  • Barbara Papierz – altówka

  • Dariusz Słota – skrzypce

  • Michał Stopa – wiolonczela

  • Sebastian Słupski – kontrabas

Słowo o muzyce:

  • Prof. Małgorzata Dybowska

Program:

G. Ph. Telemann – Fantazja nr 3 e-moll na fagot solo TWV 40:4 arr Nikolaus Maler

J.S.Bach – Arioso BWV 1056 na fagot i kwartet smyczkowy, arr Adam Męczywór

Anton Rejcha – Wariacje na fagot i kwartet smyczkowy

Edouard Du Puy – Kwintet a-moll na fagot i kwartet smyczkowy

Alexis Ciesla – Dança de Lisboa na fagot i kwintet smyczkowy

ical Google outlook Wydarzenia
Skip to content