21 października 2022
Wydarzenia

Symfonia jesienna Joachim Raff-Zur Herbstzeit

Szymon Makowski- Dyrygent

Tomasz Janczak – Tenor

Najpiękniejsze arie tenorowe

Repertuar:

Anton Bruckner – Uwertura g-moll

Joachim Raff –  10 symfonia ,, Jesienna”

Stanisław Moniuszko – Aria Stefana z opery „Straszny Dwór

Stanisław Moniuszko – Aria Jontka z opery Halka

Ruggero Leoncavallo – Vesti la giubba z opery Pajace

Georges Bizet – Intermezzo z III aktu opery Carmen

Georges Bizet – Aria Don Jose z II aktu opery Carmen

Giacomo Puccini – Nessun Dorma z opery Turandot

Szymon Makowski – absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyrygentura symfoniczna i
operowa, skrzypce) w klasie dyrygentury prof. Marcina Sompolińskiego. Swoją edukację
uzupełniał na kursach mistrzowskich w Poznaniu (Jose Miguel Rodilla Tortajada), Faro
(Alexander Polishchuck) oraz Krakowie (Gabriel Chmura). W latach 2010-2014 ukończył kurs
dyrygencki w Accademia Chigiana (Siena) pod kierunkiem Gianluigi Gelmettiego –
trzykrotnie uzyskując „Diploma di Merito” oraz stypendia akademii.
W 2011 roku pracował jako asystent Waltera E. Gugerbauera w Operze Wrocławskiej przy
produkcji opery Parsifal R.Wagnera. W tym samym roku rozpoczął stałą współpracę z
Teatrem Muzycznym w Poznaniu i Teatrem Muzycznym w Lublinie.
Niezależnie od działalności koncertowej, Szymon Makowski brał udział w wielu
międzynarodowych konkursach dyrygenckich: w Atenach (w 2010r.), w Besancon (w 2013r. –
gdzie osiągnął półfinał) oraz we Frankfurcie nad Menem na konkursie im. G. Soltiego (w
2015r – gdzie również osiągnął etap półfinałowy).
W 2016 roku rozpoczął współpracę z Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze jako główny
dyrygent orkiestry. Wraz z tym zespołem zrealizował ponad 50 koncertów w kraju i
zagranicą, dokonał też premierowych nagrań muzyki Ludomira Różyckiego. W czerwcu 2019
roku poprowadził koncert finałowy 54. festiwalu Henryka Wieniawskiego w Szczawnie
Zdroju, transmitowany i nagrany przez TVP Wrocław. Podczas pandemii Covid-19 był jednym
z autorów nowatorskiego projektu “Kultura w sieci”, który zaowocował wykonaniem 15
nagrań w domach muzyków orkiestry Filharmonii. Łącznie nagrania te dotarły do ponad
półtora miliona odbiorców.

Tomasz Janczak – w 1995 roku ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu, Wydział Wokalno-Aktorski. Na scenie zadebiutował w tym samym roku – w Hanowerze w partii Eisensteina w Zemście nietoperza. W latach 1995-1996 roku był solistą Teatru Muzycznego w Łodzi, a w latach 1996-2004 śpiewał jako pierwszy tenor w Teatrze Muzycznym – Operetce Wrocławskiej. Od 2004 do 2014 był pierwszym solistą Teatru Muzycznego w Lublinie, gdzie wykonywał główne operowe partie tenorowe w Carmen G. Bizeta, w Strasznym dworze S. Moniuszki czy w Traviacie G. Verdiego. Był również pierwszym tenorem we wszystkich operetkach tego teatru.  Koncertował w wielu krajach Europy i świata (między innymi liczne angaże w niemieckich teatrach w głównych rolach: Baron Cygański J. Straussa, Sprzedana narzeczona B. Smetany i inne) i wielokrotnie w USA i Kanadzie.    W 2006 roku uzyskał Dyplom ukończenia studiów podyplomowych Wydziału Gospodarki Narodowej Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu i tytuł Skutecznego menadżera nowoczesnej firmy.    W 2011 roku uzyskał tytuł reżysera teatralnego. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka.    Od lutego 2008 roku pełnił funkcję pełnomocnika dyrektora naczelnego do spraw artystycznych w Teatrze Muzycznym w Lublinie, w listopadzie 2008 dzięki jego pomysłowi i determinacji doszło do pierwszej superprodukcji operowej w historii Lublina, była to La Traviata G. Verdiego w Hali „Globus”, gdzie kreował też rolę Alfreda Germonta. W 2012 roku wyreżyserował i zainscenizował z ogromnym sukcesem drugą wielką produkcję operową Nabucco G. Verdiego, które w lubelskiej Hali „Globus” obejrzało ponad 5 tyś. widzów. Od 2009 roku do 2013 roku był dyrektorem artystycznym Teatru Muzycznego w Lublinie.    Od 2014 roku był dyrektorem artystycznym Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, gdzie dał się poznać jako pomysłodawca, organizator i reżyser wielkich wydarzeń muzycznych takich jak mega widowiska Zemsta nietoperza i Baron Cygański J. Straussa oraz zorganizowany w Hali Stulecia we Wrocławiu koncert Dwa Żywioły z udziałem Aleksandry Kurzak i Krzysztofa Cugowskiego.

    Od 2016 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Już w pierwszym sezonie artystycznym szefowania tej instytucji stworzył Karkonoski Festiwal Operowy, gdzie w I edycji zaprezentowany został z ogromnym powodzeniem Straszny Dwór S. Moniuszki w wydaniu plenerowym na Stadionie Miejskim w Jeleniej Górze dla ponad dwutysięcznej widowni. Spektakl cieszył sie tak dużym powodzeniem, że został powtórzony jeszcze tego samego roku w Hali PGE Turów Arena w Zgorzelcu i rok poźniej w RCS Arena w Lubinie. W II edycji Festiwalu zaprezentowana została na deskach Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze opera Carmen G. Bizeta, w której Tomasz Janczak kreował rolę Don Jose. Do niego należała rownież inscenizacja i reżyseria.

     Laureat I miejsca w plebiscycie Gazety Wrocławskiej na Osobowość 2018 Roku Województwa Dolnośląskiego w kategorii Kultura. W 2019 r. w ramach III edycji Karkonoskiego Festiwalu Operowego wyreżyserował i zainscenizował wielkie widowisko operowe Nabucco G. Verdiego, w którym także kreował partię Ismaela. Wydarzenie wystawione przez Filharmonię Dolnoślaską w Hali PGE Turów Arena w Zgorzelcu spotkało sie z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej publiczności. W październiku 2020 roku, w ramach IV edycji Karkonoskiego Festiwalu Operowego, wyreżyserował operę La Traviata G. Verdiego, dostępną dla publiczności również online, za pośrednictwem transmisji interetowej na żywo (pierwszy raz w historii Festiwalu, nadawanej z siedziby Filharmonii). 

    Inicjator serii nowatorskich nagrań koncertów online z udziałem Muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej, tworzących z własnych domów (w związaku z ograniczeniami w przemieszczaniu się i zaleceniami zachowania dystansu społecznego – wynikajacymi ze stanu epidemii w Polsce), które jako pierwsze zapoczątkowały tę formę kontaków z Publicznością w dobie pandemii koronawirusa w Polsce w 2020 roku, stając się wzorcem dla innych Instytucji Kultury, szczeroko dyskutowanym i docenionym w ogólnopolskich mediach.  

    Tomasz Janczak od lat prowadzi ożywioną działalność koncertową w Polsce, a także poza jej granicami- w październiku 2019 w Toronto brał udział w koncercie The Very Best of Moniuszko organizowanego przez Celebrity Symphony Orchestra. 

 

 

ical Google outlook Wydarzenia
Skip to content